prof. Politechniki Krakowskiej, inżynier budownictwa, wiceprezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, skarbnik Okręgowej Rady Małopolskiej OIIB, autor publikacji dotyczących drgań komunikacyjnych
Dr hab. inż., studia ukończył w 2006 r. na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej w specjalności Teoria konstrukcji inżynierskich. Już w ich trakcie podjął pracę w budownictwie, w biurze projektów, a w późniejszym okresie w firmie wykonawczej. Po zakończeniu studiów i uzyskaniu tytułu magistra inżyniera budownictwa rozpoczął studia doktoranckie na Wydziale Inżynierii Lądowej (WIL) Politechniki Krakowskiej, które ukończył w 2011 r., uzyskując tytuł doktora nauk technicznych w specjalności mechanika konstrukcji inżynierskich. Jego rozprawa doktorska została wyróżniona przez Radę Naukową WIL. W trakcie studiów doktoranckich został zatrudniony w Katedrze Statyki i Dynamiki Budowli Politechniki Krakowskiej. W 2020 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego. W tym okresie brał udział w licznych, międzynarodowych konferencjach naukowych w Czechach, Niemczech, Portugalii, Włoszech i Słowacji. Jest laureatem indywidualnych oraz zespołowych nagród Rektora Politechniki Krakowskiej za działalność naukową i organizacyjną.
Od 2006 r. Filip Pachla należy do Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa Oddział Krakowski. Działa czynnie na rzecz społeczności inżynierskiej w regionie Małopolski i całego kraju. Jest wieloletnim przewodniczącym Koła PZITB na Politechnice Krakowskiej, a od 2024 r. – przewodniczącym Zarządu Głównego Oddziału Małopolskiego PZITB i członkiem Zarządu Głównego PZITB. Angażuje się również aktywnie w działania różnych stowarzyszeń technicznych. Od 2023 r. jest członkiem Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej.
Filip Pachla aktywnie działa na rzecz promowania budownictwa wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Był m.in. kierownikiem projektu „Mały Inżynier” realizowanego na Politechnice Krakowskiej, współfinansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt skierowany był do dzieci przedszkolnych oraz młodzieży szkół z terenu miasta Krakowa i województwa małopolskiego, a także do dzieci z Ukrainy. W projekcie udział wzięło blisko 3000 uczniów.
Jest członkiem grupy roboczej Working Group 8 „Seismic Behaviour of Irregular and Complex Structures”, będącej częścią European Association of Earthquake Engineering (EAEE), oraz członkiem Polskiej Grupy Inżynierii Sejsmicznej i Parasejsmicznej (PGISiP), która również należy do EAEE.
Od 2013 r. Filip Pachla jest aktywnym członkiem Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa Okręg Małopolski, a od 2018 r. – delegatem na okręgowe zjazdy Małopolskiej OIIB i skarbnikiem w Prezydium Okręgowej Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa. Jego działania skierowane są na wsparcie inżynierów budownictwa województwa małopolskiego. Od 2022 r. pełni również funkcję wiceprezesa Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. Jest przedstawicielem PIIB w Europejskiej Radzie Izb Inżynierów Budownictwa (ECEC), gdzie działa aktywnie na rzecz wprowadzenia Wspólnych Ram Szkoleniowych (CTF) dla inżynierów budownictwa w Europie i ujednolicenia przepisów w zakresie zamówień publicznych w sektorze budownictwa.
Filip Pachla jako projektant i kierownik budowy przez lata pracował przy zabytkach w całej Polsce. Jest głównym projektantem kilkudziesięciu projektów budowlanych związanych z zabezpieczeniem konstrukcyjnym obiektów zabytkowych oraz autorem i współautorem kilkudziesięciu ekspertyz konstrukcyjnych dotyczących stanu technicznego budynków oraz budowli zabytkowych. Był członkiem grupy interdyscyplinarnej pracującej na rzecz zabezpieczenia zabytkowego wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką w Krakowie przy modernizacji linii kolejowej E30 należącej do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę.
Filip Pachla zawodowo zajmuje się również oceną wpływu drgań komunikacyjnych na budynki i ludzi w nich przebywających oraz rozwojem kolei dużych prędkości w Polsce.
Jest współautorem wytycznych dotyczących minimalizacji wpływów drgań kolejowych i autorem kilkudziesięciu ekspertyz, opinii oraz publikacji naukowych w tym zakresie. W 2023 r. z rąk prezydenta Miasta Krakowa otrzymał odznakę „Honoris Gratia” w uznaniu za zasługi dla miasta i jego mieszkańców.
W 2024 r. został wyróżniony Srebrną Odznaką Honorową Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.