Kreator
Budownictwa Roku

— 2018 —

XAVIER GUESNU

prezes zarządu Lafarge w Polsce

 

Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2018 otrzymała również firma

LAFARGE

Z Grupą LafargeHolcim związany od ośmiu lat. W latach 2010–2013 odpowiadał za strategię i rozwój firmy Lafarge, pełniąc na rynkach globalnych funkcję wiceprezesa ds. strategii, rozwoju, przejęć i fuzji. W latach 2013–2018 był dyrektorem generalnym linii kruszyw we wschodniej Kanadzie, gdzie zarządzał linią kruszyw oraz linią kruszyw i betonu w południowym Ontario. Wcześniej pracował jako konsultant biznesowy dla międzynarodowych firm konsultingowych, takich jak Bain & Company. Jest absolwentem Mines ParisTech, jednej z najbardziej prestiżowych uczelni technicznych we Francji. Z pochodzenia Francuz, prywatnie jest żonaty, ma dwoje dzieci. Jego żona jest Polką.

Działając razem i z pasją, możemy osiągnąć wszystko

 

W marcu 2018 roku objął Pan stanowisko prezesa zarządu Lafarge w Polsce, ale z koncernem jest Pan związany od kilku lat. Jak obecnie wykorzystuje Pan swoje doświadczenie w biznesie?
Z Grupą LafargeHolcim jestem związany od ponad 8 lat. W tym czasie pełniłem różne funkcje, które pozwoliły mi na rozwinięcie istotnych w tym biznesie kompetencji zarówno strategicznych, jak i operacyjnych. Jako dyrektor generalny linii kruszyw we wschodniej Kanadzie byłem bliżej działalności przemysłowej firmy. Wcześniej odpowiadałem za strategię i rozwój LafargeHolcim na rynkach globalnych. Te doświadczenia nauczyły mnie patrzeć na szerszy aspekt tego, co robimy. Rozwinąłem w sobie konkretne przekonania biznesowe, takie jak: kreowanie jasnej wizji angażowania zespołu, realistyczne ustalanie ambitnych celów i dostosowywanie ich do całej organizacji, aby wszyscy wiedzieli, w jaki sposób ich działania przyczyniają się do realizacji globalnych założeń. Wiem też, jak istotna jest staranna i sukcesywna realizacja połączona z zarządzaniem efektywnością. Naszym celem jest sprawienie, aby każdy pracownik był szczerze zaangażowany w swoją pracę i traktował firmę, w której pracuje, jak swój własny biznes.

Jakie cechy powinien posiadać dobrze zarządzający szef, by osiągnąć sukces? Co jest Pana dewizą w biznesie?
Zawodowo najbardziej motywuje mnie praca z profesjonalnymi zespołami, realizacja nowych możliwości biznesowych, rozwijanie ludzi i patrzenie na to, jak stają się coraz lepsi. Po pierwsze, ogromne znaczenie ma podejście managerów. To oni powinni być przykładem dla swoich zespołów. Ich rolą jest budowanie zaangażowania i motywacji. Po drugie, wierzę, że dobrze zarządzający szef powinien wspierać pracowników w stawaniu się liderami, którzy z pasją i inicjatywą współtworzą firmę. Dzięki takiemu podejściu możemy lepiej rozwijać nasz potencjał i przywództwo na rynku. Zawsze staram się budować zespoły, które łączą różne profile i kompetencje, dzięki czemu dobrze się uzupełniają. Szczególnie ważne są takie cechy jak: energia, spokój, kreatywność i orientacja na działania operacyjne, a także kompetencje twarde i miękkie. Moje motto brzmi: „Działając razem i z pasją, możemy osiągnąć wszystko”. Aby odnieść sukces, musimy najpierw uwierzyć, że jest to możliwe, a następnie dopasować właściwy zespół: zróżnicowany, kompetentny i pełen energii. Trzeba zaakceptować próby i błędy, a przede wszystkim zawsze zachowywać bezwzględną dyscyplinę w realizacji planu.

Jednym z podstawowych czynników wpływających na konkurencyjność firmy jest innowacyjność. Czy nowe technologie są dla Pana priorytetem?
Nowe technologie i inwestycje w innowacje są niezwykle istotne. To dzięki nim nasza oferta skierowana do klientów jest lepsza, szersza i bardziej kompleksowa. Mamy kilka świetnych przykładów takich działań w Lafarge w Polsce: Solek, LH Engineering, nowe worki na cement, innowacyjne produkty jak iX czy działania digital. To dla mnie ważne, aby innowacje wprowadzać w różnych obszarach działalności, dlatego stawiamy na nowoczesne technologie produkcyjne, ale także na innowacyjne produkty czy nowatorskie, kompleksowe połączenie usług i produktów. Inwestycje w innowacje pozwalają nam sprostać rosnącemu i coraz bardziej konkurencyjnemu rynkowi, przy zachowaniu dbałości o środowisko i społeczności lokalne. W 2017 roku zakończyliśmy trwającą 10 lat, wartą 411 mln zł inwestycję na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dzięki modernizacji Cementowni Kujawy podnieśliśmy jakość produktów i obsługi klienta. Wszystko to z myślą o stworzeniu na Kujawach jednego z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych na świecie. Bardzo ważnym elementem tej inwestycji była budowa platformy paliw alternatywnych. Dzięki niej materiały energetyczne takie jak plastik, tekstylia czy pocięte opony są przetwarzane w energię, która dostarcza ponad 80% ciepła niezbędnego do wypalania klinkieru w naszej cementowni.

Decydujący wpływ na konkurencyjność mają uwarunkowania rynkowe. Wiele kontraktów zawieranych w minionych latach jest dzisiaj realizowanych ze stratą, która musi być pokryta przez inne przedsięwzięcia, inwestycje czy oferty. Dotyczy to szczególnie budownictwa infrastrukturalnego i drogowego. Jak Państwo radzą sobie z rentownością firmy?
Długo oczekiwany boom w budownictwie przyniósł ze sobą nie tylko wielkie możliwości, ale także trudności i wyzwania, którym cała branża musi sprostać. Nastąpiła znacząca kumulacja projektów drogowych i kolejowych, wraz z jej wszystkimi następstwami. Przed branżą pojawiły się nowe wyzwania, takie jak rosnące koszty pracy, logistyki i materiałów oraz zauważalny niedobór pracowników. Mocny wpływ na rynek mają także czynniki gospodarcze, np. wysoka inflacja czy rosnące ceny energii (+50%) oraz emisji CO2 (+350%). Powrót wysokiej inflacji jest wyzwaniem, ale też szansą dla sektora pod względem wzrostu cen i konieczności wprowadzania innowacji. Brak aktualnej indeksacji dla dużych projektów infrastrukturalnych w Polsce stanowi dodatkowe wyzwanie dla całej branży budowlanej. Jest to obszar, w którym konieczne są dalsze rozmowy całego sektora z odpowiednimi władzami. W Lafarge już od kilku lat przygotowywaliśmy się do obecnej sytuacji na rynku budowlanym. Dzięki konsekwentnej realizacji planu inwestycyjnego w cementowniach, kopalniach i wytwórniach betonu możemy teraz oferować rozwiązania techniczne o najwyższej jakości, dostosowane do wymagań i specyfiki konkretnych kontraktów. Elementem naszych przygotowań było także powołanie spółki LH Engineering, która łączy doświadczenie projektowe i wykonawcze z kompleksową wiedzą technologiczną. LH Engineering odpowiada na wyzwania i potrzeby klientów w obszarach projektowania i wykonawstwa drogowego oraz doradztwa i zarządzania kontraktowego.

Przejdźmy teraz do oferty Lafarge w Polsce. Jak powinna Pana zdaniem wyglądać dziś oferta dla klientów, aby zwiększyć efektywność ich biznesu? Może Pan podać kilka konkretnych przykładów?
Nasza strategia nakierowana jest na ciągły wzrost i rozwój. Jest to możliwe tylko przy bardzo dobrym zrozumieniu rynku i znajomości biznesu naszych klientów oraz ich potrzeb. Chcemy wdrażać nowe produkty i rozwiązania, które na nie odpowiadają. Wierzymy, że jednym z najbardziej efektywnych sposobów na wzrost naszej sprzedaży jest wsparcie rozwoju biznesów naszych klientów. Większa sprzedaż ich produktów przekłada się na większe zapotrzebowanie na nasze surowce, dlatego współpracujemy z takimi firmami jak np. Atlas czy Mapei przy rozwijaniu ich oferty. Stawiamy na wyróżnianie się na rynku m.in. poprzez wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technicznych. Aby poprawić jakość i stabilność produkcji, zainwestowaliśmy 10,5 mln zł w innowacyjne, w pełni zautomatyzowane
laboratorium, wykorzystujące najnowsze trendy i rozwiązania w zarządzaniu produkcją cementu. Innym przykładem działań wspierających efektywność biznesu klientów są innowacje wprowadzane w obszarze logistyki. Zmieniliśmy model zarządzania na flotę dedykowaną i wprowadziliśmy dodatkowo system Quintiq TMS. Dzięki temu mamy zagwarantowane moce przewozowe na potrzeby firmy i naszych klientów. W związku z tym podwoiliśmy m.in. nasz udział w dostarczanych wolumenach kruszyw.

Na Państwa firmowej stronie można przeczytać „Lafarge – budujemy lepsze miasta”. Co to tak naprawdę oznacza?
W 2050 roku blisko 70% światowej populacji będzie mieszkać w miastach. Urbanizacja na taką skalę będzie wyzwaniem, ale także szansą dla społeczeństw na całym świecie, w tym także dla firm budowlanych. Jednym z głównych wyzwań stojących przed architektami i inżynierami jest sprawienie, aby życie w miastach było wygodne i zrównoważone. Jako Grupa LafargeHolcim intensywnie wspieramy architekturę projektowaną i realizowaną zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Uwzględnia ona uwarunkowania środowiskowe oraz potrzeby ludzi. Staramy się uczestniczyć w budowaniu lepszych miast poprzez tworzenie trwałej, zwartej i pięknej zabudowy. W kontekście powiększających się miast ważny jest także aspekt budownictwa infrastrukturalnego. Chcemy tworzyć rozwiązania, które produkowane są w sposób odpowiedzialny społecznie i wspierają proekologiczne cechy inwestycji, którą współtworzą. Oferowane przez Lafarge rozwiązania posiadają certyfikacje zgodne ze standardem ISO 14001 i certyfikatem BES 6001. LafargeHolcim zajmuje czołowe miejsce w Europie pod względem standardów budownictwa ekologicznego w zakresie certyfikacji systemów BREEAM i LEED.

Tytuł Kreator Budownictwa Roku w swoim założeniu ma także nagradzać firmę za działalność na rzecz społeczeństwa i ochrony środowiska. Lafarge w Polsce wspiera dużo projektów z obszaru CSR. Czy może Pan o tym opowiedzieć? Czy ten zakres działalności jest ważny dla firmy?
Nasze zobowiązania do prowadzenia odpowiedzialnego biznesu w Polsce koncentrują się na bezpieczeństwie i ochronie zdrowia, trosce o lokalne społeczności i środowisko oraz gospodarce o obiegu zamkniętym Jest to część Planu 2030, który zawiera cele środowiskowe, społeczne i biznesowe w całej Grupie LafargeHolcim. We wszystkich działaniach dbamy nie tylko o siebie, swoich znajomych, rodziny, ale także o całe otoczenie. Już dziś około 70–80% energii cieplnej, potrzebnej do wypału klinkieru generujemy z paliw alternatywnych. Podejmujemy działania, aby jeszcze bardziej obniżać emisję CO2. W ramach działalności wydobywczej kruszyw szczególną uwagę przykładamy do ochrony bioróżnorodności oraz właściwej rekultywacji terenów pogórniczych. Właściwe zarządzanie procesem wydobywczym w kontekście ochrony środowiska i krajobrazu pozwala na tworzenie wartości dodanej dla przyrody oraz społeczności lokalnych. Nasi sąsiedzi są dla nas ważni, bo zależy nam, aby żyć z nimi w jak najlepszych stosunkach. Chcemy ich także inspirować do angażowania się we współtworzenie przyjaznej przestrzeni, dlatego m.in. powołaliśmy WSPÓLNIE Fundację LafargeHolcim.

 


Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2018

otrzymała również firma 


LAFARGE
Al. Jerozolimskie 142B, 02-305 Warszawa
tel. 22 324 60 00
www.lafarge.pl

Projekt i wykonanie EVIONICA