Kreator
Budownictwa Roku

— 2018 —

Jerzy Płonka

wiceprezes zarządu AUSTROTHERM Sp. z o.o.

Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2018 otrzymała również firma
Austrotherm Sp. z o.o.

 Absolwent Politechniki Krakowskiej. Z firmą związany od 1994 roku, odpowiada za produkcję i rozwój. Współtworzył podwaliny spółki. Wykształcenie inżynierskie oraz zainteresowania związane z techniką i budową maszyn pozwoliły mu na podjęcie tego wyzwania. Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu. Szczęśliwy mąż i ojciec dwojga dorosłych dzieci.

 

Warto stawiać na długofalowy rozwój, a nie na doraźne zyski

25 lat na rynku to zacny jubileusz. Co z perspektywy czasu było dla Państwa największym atutem w budowaniu pozycji firmy w Polsce?

Po 25 latach działalności nie boimy się podkreślać, że firma Austrotherm może poszczycić się silną i stabilną pozycją w branży budowlanej. Zawdzięczamy ją przede wszystkim ciężkiej i uczciwej pracy oraz nieustannej dbałości o najwyższą jakość produktów. Od początku byliśmy postrzegani jako firma, która jakością wygrywa z innymi producentami. Miło nam słyszeć pozytywne opinie płynące od wielu ludzi z branży budowlanej, a przede wszystkim od inwestorów indywidualnych. To utwierdza nas w przekonaniu, że warto stawiać na długofalowy rozwój, a nie na doraźne zyski. Podążanie tą drogą to trudne zadanie, ale w konsekwencji opłacalne, czego dowodem jest nasz jubileusz ćwierćwiecza istnienia. To wszystko nie byłoby możliwe bez kompetentnego i oddanego zespołu pracowników. Austrotherm może poszczycić się załogą z długoletnim stażem, która stanowi siłę napędową przedsiębiorstwa.

W 2013 roku firma Austrotherm jako pierwsza na rynku, otrzymała tytuł „Rzetelnego Producenta Styropianu”oraz Certyfikat Jakości, co potwierdziło tylko doskonałą i weryfikowalną jakość waszych produktów. A dziś, jak odpowiadacie na potrzeby klientów?

Program Gwarancji Jakości Styropianuuczynił wiele dobrego dla całej branży styropianowej. Inwestor indywidualny otrzymał narzędzie, dzięki któremu mógł samodzielnie zweryfikować jakość styropianu, najważniejszego elementu całegosystemu ocieplenia. Mimo że program dobiegł końca, my w dalszym ciągu zachęcam ynaszych klientów do weryfikowania jakości produktu. Uważamy, że dbałość o najwyższą jakość, to jedyna słuszna droga, którą podążamy od 25 lat. Dlatego nie wprowadziliśmydo oferty produktów o najniższych parametrach izolacyjnych i wytrzymałościowych. Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie i wiemy, że takie podejście byłoby nieuczciwe i narażało naszych klientówna straty. Jesteśmy przekonani, że dzięki takiej filozofii zarządzania, budowaniu relacji na wsparciu i wzajemnym zaufaniu rośnie popyt na nasze produkty. Duży nacisk kładziemy również na szkolenia. Nasz dział doradztwa technicznego wspiera fachową poradą nie tylko inwestorów indywidualnych, lecz także prowadzi warsztaty dla wykonawców w zakresie prawidłowego zastosowania styropianu w procesie ocieplania.

Powiedzmy coś jeszcze o rządowych planach budownictwa jednorodzinnego. Eksperci stawiają na budynki energooszczędne, a to wymaga materiałów najwyższej jakości. Czy to stanowi dla Austrothermu wyzwanie, a jednocześnie daje szansę na większy zysk?

Zainteresowanie budownictwem energooszczędnym rośnie wraz ze wzrostem cen paliw. Drożeją wszystkie nośniki energii, więc koszty ogrzewania domów i mieszkań pochłaniają coraz większą część domowych budżetów. A przecież każdy z nas chciałby płacić jak najmniejsze rachunki. Energooszczędność to efekt współpracy wielu elementów budynku. Jednym z nich jest prawidłowo dobrany styropian, charakteryzujący się odpowiednimi parametrami. Firma Austrotherm już od ponad dekady oferuje swoim klientom szare styropiany o doskonałym współczynniku przewodzenia ciepła na poziomie 0,031 W/mK. Badania pokazują, że w Polsce powstaje coraz więcej budynków energooszczędnych i pasywnych, które ocieplane są właśnie szarym styropianem. Obserwujemy, że inwestorzy zaczynają coraz częściej zwracać uwagę na dobór produktów pod kątem późniejszej eksploatacji obiektów i kosztów z tym związanych, zatem to właśnie oni będą czerpać korzyści z zastosowania materiałów dobrej jakości.

Jakim potencjałem dysponuje obecnie Państwa firma? Czy pozwala on na zaspokojenie zwiększonych potrzeb rynkowych?

Zmieniające się wymagania dotyczące izolacyjności termicznej nowych budynków oraz coraz większa świadomość inwestorów zmuszają nas do zmian w profilu produkcji. Bieżące zamówienia od klientów zdecydowanie różnią się od realizowanych na początku istnienia firmy. W latach 90. do dociepleń fasad był stosowany jeden typ styropianu, a jego standardowa grubość wynosiła 5 cm. Obecnie oferujemy kilka typów płyt o grubości do 30 cm. Zmusza nas to do produkcji większych ilości i poszerzania gamy produktów. Dzięki temu, że firma posiada dwie lokalizacje i dwa niezależne zakłady produkcyjne, udaje nam się zaspokajać oczekiwania rynku, ale myślimy też o kolejnych inwestycjach.

Jak Pan ocenia przyszłość styropianu? Co budzi niepokój, a co napawa optymizmem?

Styropian jest bardzo przyjaznym materiałem termoizolacyjnym, niezwykle popularnym w naszym kraju. Obawiam się, że niska jakość płyt styropianowych produkowanych przez innych producentów może zniszczyć dobrą opinię o styropianie jako materiale termoizolacyjnym. Na szczęście Program Gwarancji Jakości prowadzony przez Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu, nasze szkolenia wśród wykonawców i odbiorców oraz artykuły prasowe itp. uświadamiają wielu inwestorom, jak istotna jest gęstość płyt. Dwa fakty są dla mnie bardzo optymistyczne. Po pierwsze, średnia grubość sprzedawanych płyt wzrasta każdego roku, co świadczy o systematycznej poprawie izolacyjności termicznej przegród budynków. Po drugie, sprzedajemy coraz więcej szarych płyt o wyższych parametrach izolacyjnych. To dowód na to, że inwestorzy coraz lepiej rozumieją konieczność dobrej izolacji, co w perspektywie da im oszczędności w okresie ogrzewczym, do tego poprawi komfort latem, a w efekcie zmniejszy emisję substancji szkodliwych do atmosfery.

Jak Pan widzi firmę za kolejne ćwierć wieku zarówno w Polsce, jak i za granicą? Obecnie wasze siostrzane firmy są w 11 krajach Europy. Planujecie dalszą ekspansję?

Ostatnie ćwierć wieku to bardzo duży skok technologiczny w naszym kraju, który obserwujemy również w budownictwie. Dotyczy to między innymi producentów materiałów budowlanych, a także maszyn do ich produkcji. Obecnie możemy je zamawiać w kraju, a ich jakość, w naszej opinii, jest już na europejskim poziomie. To bardzo ułatwia planowanie kolejnych inwestycji, o których wkrótce porozmawiamy. Grupa Austrotherm wciąż się rozwija. Obecnie jesteśmy w trakcie rozruchu technologicznego zupełnie nowego zakładu, w którym będzie produkowany materiał termoizolacyjny, ale już nie na bazie tworzywa sztucznego. Jesteśmy pewni, że dzięki temu staniemy się jeszcze bardziej konkurencyjni.

Czy Pana zdaniem dobry wizerunek firmy przekłada się na jej sukces?

Z całą pewnością. 25-letnia obecność Austrothermu na polskim rynku jest tego potwierdzeniem. Od początku istnienia firmy cierpliwie budujemy zaufanie, dobrą markę i znakomitą jakość produktów. Marka to przecież obietnica złożona klientowi, która zostaje spełniona za każdym razem, kiedy nasze magazyny opuszczają produkty dobrej, powtarzalnej jakości. Natomiast znakomita jakość produktów to jedno z najważniejszych narzędzi przedsiębiorcy nastawionego na długofalowy, trwały sukces. To wszystko pozwala na budowanie zaufania odbiorców, bo dajemy im dokładnie to, czego potrzebują. Traktujemy klienta poważnie, bo on jest dla nas najważniejszy i stanowi bezcenny kapitał.


Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2017

otrzymała również firma 

AUSTROTHERM Sp. z o.o.
ul. Chemików 1, 32-600 Oświęcim
tel. 33 844 70 40
www.austrotherm.pl

 

 

 

Projekt i wykonanie EVIONICA