Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2017 otrzymała również firma
Ma wykształcenie handlowe. Od 1991 roku pracuje w Grupie Aluplast, od 1995 roku mieszka w Polsce, kieruje polskim oddziałem tej firmy. Interesuje się sportem, biega, jeździ na nartach. Ma 47 lat, jest żonaty i ma dwoje dzieci.
Od ponad 20 lat mieszka Pan i pracuje w Polsce. Dlaczego związał się Pan właśnie z tym krajem?
Aluplast GmbH z siedzibą w Karlsruhe w Niemczech, zajmująca się produkcją profili, zaproponowała mi zorganizowanie polskiego oddziału firmy. To była fantastyczna propozycja nie tylko dlatego, że była ona wyzwaniem i umożliwiała mi dalszy rozwój, ale również dlatego, że w Polsce zaczynała się transformacja gospodarcza. Marzyłem o tym, by być uczestnikiem takich zmian, dlatego podjąłem się tego zadania bez wahania. Pierwszy raz przyjechałem w 1992 roku w poszukiwaniu odbiorców dla naszych profili, w 1995 roku zamieszkałem tu na stałe. Muszę przyznać, że z ogromną satysfakcją obserwuję, jak rozwija się ten kraj, jak powstają nowe przedsięwzięcia i jak doskonale Polska odnajduje się w globalnej gospodarce. Mam mnóstwo sympatii dla ludzi, z którymi przyszło mi tutaj współpracować. Uważam, że są kreatywni, z ciekawymi pasjami, żyjący nie tylko tematyką okien, szyb i profili. Wielu z nich to także prywatnie moi przyjaciele.
Jak Pan ocenia polskich przedsiębiorców?
Jestem tutaj od ponad 20 lat i obserwuję stały rozwój polskich przedsiębiorstw. Najlepiej o tym świadczy fakt, że dzisiaj polskie okna sprzedają się na całym świecie, niczym nie ustępując swoim zagranicznym konkurentom, także tym niemieckim. Od dwóch lat Polska jest największym eksporterem okien w Europie. To jest ogromny sukces. Rywalizujemy z niemieckimi firmami, ale na zdrowych zasadach. Uważam, że konkurencja jest potrzebna do rozwoju firm, a bez wdrażania nowych technologii i produktów trudno by mówić o postępie. Polacy są dobrymi przedsiębiorcami i pracowitymi ludźmi. Uważam, że gdy będziemy solidnie pracować, uda nam się utrzymać na szczytach przemysłu okiennego w Europie.
Aluplast jest liderem rynku profili w Polsce. Co jest źródłem sukcesu w biznesie?
Nie ma się co łudzić – tylko ciężką i systematyczną pracą można osiągnąć sukces. Należy dostosować się do żelaznych praw i przestrzegać zasad rynku, bo albo się do nich dostosujesz, albo będziesz płynął pod prąd i wtedy możesz się utopić. Naszej firmie zależy przede wszystkim na tym, by być pomocnym dla naszych partnerów i rozwijać się wspólnie z nimi. Rozwój Aluplastu jest uzależniony od ich sukcesów i jeśli jesteśmy liderem na rynku profili w Polsce, to oznacza to tylko tyle, że rozwijają się nasi partnerzy i na tym naprawdę zależy nam najbardziej. Organizujemy szkolenia, kształcimy sprzedawców i montażystów. Staramy się wspierać naszych partnerów wiedzą i technologiami. Mam wspaniały zespół pracowników, którym ja staram się tylko nie przeszkadzać w ich dobrej pracy, bo to są prawdziwi fachowcy. Wiele lat temu, tworząc oddział firmy, zaczynaliśmy z kilkuosobową grupą handlowców, która teraz urosła do zespołu 500-osobowego, zaangażowanego w tę firmę i stanowiącego o jej sile. Na nasz sukces ma także wpływ oferta produktowa. Stawiamy na innowacyjność, która w naszej ofercie przejawia się w integrowaniu poszczególnych linii produktów w systemy i ich stałym rozwijaniu. Umożliwia to ich rozbudowę i pozwala posiadać rozwiązania najlepiej dostosowane do potrzeb rynku, a jak wiemy te ciągle się zmieniają.
Od kilku lat wiele się mówi o energooszczędności. Jakie zmiany w Państwa ofercie nastąpiły po wprowadzeniu w tym roku zaostrzonych wymogów dotyczących współczynnika przenikania ciepła?
Największy wpływ na parametry cieplne okna ma szyba, jednak profile okienne również odgrywają istotną rolę, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zbilansowanie tych komponentów. Z perspektywy producentów profili PVC można wyodrębnić dwa główne kierunki zmian, których efektem ma być poprawa ich właściwości cieplnych. Pierwsze, „klasyczne” podejście, to głównie zabiegi związane ze zwiększaniem głębokości zabudowy kształtowników oraz zwiększaniem liczby komór. Drugi, „rewolucyjny” kierunek, to działania nakierowane na zmiany w konstrukcji profili i technologii produkcji okien, związane m.in. właśnie z eliminowaniem z profili wzmocnień stalowych, negatywnie oddziaływujących na ich właściwości cieplne, wdrożeniem technologii wklejania szyb, wykorzystaniem w produkcji profili materiałów kompozytowych, wypełniania profili materiałami izolacyjnymi itp. Od wie-
lu lat z powodzeniem rozwijamy nasze systemy w tych dwóch kierunkach. Jesteśmy pionierem oraz propagatorem nowych i rewolucyjnych rozwiązań technicznych.
Czy swoją aktywność koncentrujecie wyłącznie na rynku polskim?
Grupa Aluplast posiada 24 oddziały produkcyjne i przedstawicielstwa, poprzez które jesteśmy obecni w ponad 80 krajach na całym świecie. My jako polski oddział jesteśmy odpowiedzialni za bezpośrednią obsługę kilku rynków europejskich, takich jak: Wielka Brytania, Rumunia, Bułgaria, Litwa, Łotwa, Estonia czy Kaliningrad. Posiadamy w swojej ofercie wiele nietypowych systemów okiennych dedykowanych właśnie rynkom o nieco odmiennej specyfice w zakresie konstrukcji okiennych. Obserwujemy też bardzo duże zainteresowanie polskich producentów i sprzedawców okien naszymi systemami przeznaczonymi na różne rynki europejskie. Jest to oczywiście pokłosie wciąż rosnącego eksportu okien z Polski i zdobywania przez polskie firmy kolejnych rynków.
Według badań przeprowadzonych przez ASM Centrum Badań i Analiz Rynku jesteście Państwo najbardziej znaną marką profili okiennych z PVC w Polsce.
To nas bardzo cieszy, bo budowanie świadomości marki półproduktu wśród klientów ostatecznych nie jest łatwe. Niemniej trzy ostatnie edycje tych badań potwierdzają, że jesteśmy najbardziej rozpoznawalną marką profili PVC. Niezwykle cenimy sobie również wyniki badań realizowanych od kilku lat przez Centrum Analiz Branżowych, które bada opinie producentów okien o dostawcach profili PVC. Firma Aluplast jest w nich wysoko oceniania w kategoriach: najszersza oferta, oferta o najlepszej relacji ceny do jakości oraz najbardziej innowacyjna firma.
otrzymała również firma
Aluplast Sp. z o.o.
ul. Gołężycka 25A
61-357 Poznań
tel. 61 654 34 00
www.aluplast.com.pl