ul. Marconich 2 lok. 2, 02-954 Warszawa, tel. 22 651 91 45
www.gmv.pl
GMV jest jedną z niewielu firm na świecie, która produkuje szeroką gamę urządzeń dźwigowych o napędach hydraulicznych i elektrycznych – począwszy od wind Home Lift® dla 3 osób o udźwigu 250 kg, kończąc na ciężkich dźwigach GPL® o udźwigu do 12 500 kg. Na świecie pracuje ponad 750 tys. dźwigów z hydrauliką GMV, a każdego roku produkowane są tysiące nowych.
Firma GMV jest największym na świecie producentem zespołów napędowych do dźwigów hydraulicznych. Została założona w 1958 r. Ma wieloletnie doświadczenie w projektowaniu, produkcji i doradztwie technicznym. W 1993 r. przejęła szwedzką firmę DEVE, która działała w Skandynawii od lat 30. XX wieku. GMV, a wcześniej DEVE jest autorem wielu oryginalnych i unikatowych rozwiązań technicznych dających technologiczną przewagę dźwigom jej produkcji nad ofertą konkurencji. Firma produkuje urządzenia o udźwigu od 250 do 12 500 kg, jednak jej logo jest niezauważalne przez użytkowników. Wynika to z przyjętej strategii – GMV jest wytwórcą i dostawcą wysokiej jakości produktów do tysięcy firm dźwigowych na całym świecie (w tym do największych światowych koncernów), które oferują dźwigi ostatecznym odbiorcom, lecz już pod własną marką. Spółka koncentruje się na produkcji podzespołów i dźwigów oraz na współpracy z architektami i projektantami. Użytkownicy dźwigów GMV, dzięki lokalnym przedstawicielom, mają zapewnione szerokie wsparcie polegające na montażu urządzeń, konserwacji oraz na 24-godzinnym serwisie. Ta, stosowana z powodzeniem od lat, strategia została nazwana GLOCAL: GLObalny producent i LOKALne wsparcie.
Ponadto GMV jest firmą produkującą zarówno dźwigi hydrauliczne, jak i elektryczne z własnymi oryginalnymi napędami. Dostarcza również schody i chodniki ruchome. Szeroka oferta produktowa zapewnia projektantom swobodę przy doborze odpowiedniego rozwiązania. Architekci, projektanci, firmy z branży dźwigowej i użytkownicy doceniają zalety urządzeń GMV już od wielu lat.
W ostatnich latach firma zintensyfikowała prace badawcze nad nowymi technologiami. W rezultacie powstały napędy nowego typu do dźwigów hydraulicznych – Fluitronic® oraz elektrycznych – GearLessBelt®.
W ofercie firmy, obok dźwigów hydraulicznych i elektrycznych, można znaleźć podzespoły dźwigowe: siłowniki oraz agregaty napędowe, ramy kabinowe, kabiny, drzwi, a także systemy sterowania. Rozwiązania GMV skierowane są nie tylko do firm dźwigowych i inwestorów, ale również do architektów, którzy chcą projektować budynki wyposażone w dźwigi nowoczesne, niezawodne, trwałe i sprawdzone na rynku.
Dźwigi hydrauliczne
Zasada działania dźwigu z napędem hydraulicznym jest prosta. Kabina przemieszcza się w górę dzięki siłownikowi wprawianemu w ruch przez płyn roboczy tłoczony pod ciśnieniem. Ruch kabiny w dół odbywa się z wykorzystaniem siły ciężkości, bez poboru energii elektrycznej przez silnik, a w tym czasie płyn wraca ponownie do zbiornika.
Precyzyjne przemieszczanie się kabiny w obu kierunkach jest kontrolowane przez elektronicznie sterowany zespół zaworów. W porównaniu do dźwigów elektrycznych, dźwigihydrauliczne GMV charakteryzują się nieskomplikowaną budową, małą liczbą części tworzących konstrukcję (w tym elementów ruchomych) oraz znacznie niższym ciężarem (o około 40–60%) przy tym samym udźwigu. Urządzenia te słyną z dużej niezawodności i trwałości wszystkich zespołów – do 20 lat i więcej. Właśnie z tych względów koszty eksploatacji są bardzo niskie.
Szyby, w których poruszają się dźwigi GMV nie wymagają dylatacji, są niewielkich rozmiarów w stosunku do kabiny oraz mają lekką konstrukcję ścian – siły koncentrują się głównie na dnie szybu. Umożliwia to optymalne wykorzystanie przestrzeni i zwiększenie powierzchni użytkowej/mieszkalnej budynku. Umieszczenie zespołu napędowego poza szybem wpływa na wyjątkowo niski poziom hałasu i dlatego też dźwigi hydrauliczne są szczególnie polecane do obiektów mieszkalnych. Ze względu na konstrukcję dźwigi te mogą być wyposażone w napęd bezpośredni (1:1) – siłownik napędza bezpośrednio ramę kabinową, a skok nurnika jest równy drodze przejazdu kabiny lub pośredni (2:1) – siłownik działa na ramę kabinową, za pośrednictwem koła linowego i lin, a droga przejazdu kabiny jest dwukrotnie dłuższa niż skok nurnika. Napęd bezpośredni stosuje się w dźwigach o niższej wysokości podnoszenia i większym udźwigu. W przypadku gdy dźwig nie ma oddzielnego pomieszczenia na maszynownię, agregat i system sterowania mogą być umieszczone w wolnostojącej szafce (Green Lift® Fluitronic® MRL-MC) lub w szybie (Green Lift® Fluitronic® MRL-T).
Dźwigi osobowe Green Lift®
Green Lift® MRL-MC (udźwig 320–1000 kg) i MRL-T (udźwig 320–630 kg) to standardowe dźwigi hydrauliczne, które uzyskały Europejski Certyfikat Badania typu WE. Zastosowano w nich napęd najnowszej generacji z mikroprocesorowym sterowaniem. Wyposażone są w nowoczesny agregat z proporcjonalnym blokiem zaworowym NGV, który zapewnia bardzo wysoki komfort przejazdu i dużą dokładność zatrzymania na progu przystanku. Do większych wysokości podnoszenia (od 17 do 35 m czyli 7–12 przystanków) GMV oferuje dźwigi elektryczne GREEN LIFT® GLB-MRL® o udźwigu od 320 do 1000 kg z pasowym, bezreduktorowym zespołem napędowym z regulacją częstotliwościową VVVF. Urządzenie charakteryzuje się bardzo wysokim komfortem jazdy (prędkość do 1 m/s), niską emisją hałasu oraz precyzyjnym zatrzymaniem kabiny na przystanku. W przypadku zaniku napięcia sterowanie wspomagane urządzeniem UPS (230 V – grupa akumulatorów) umożliwia dojazd dźwigu do najbliższego przystanku i otwarcie drzwi, a co za tym idzie swobodne opuszczenie kabiny. Ponadto urządzenie UPS pozwala na ręczne sterowanie dźwigiem w przypadku awaryjnego uwalniania osób. Zespół napędowy dźwigu jest zamocowany w górnej części prowadnic przenoszących obciążenie na dno szybu. Dzięki temu konstrukcja szybu jest lekka i tania. Kabiny TMC dźwigów Green Lift® to konstrukcje modułowe z jednym lub dwoma wejściami. Ich wnętrze można dowolnie aranżować. Do wyboru jest kilka rodzajów wykończeń podłogi i ścian (panele laminowane lub stalowe).
Windy Home Lift®
Przeznaczone są do budynków o małym natężeniu ruchu oraz do domów prywatnych. Spełniają wymagania dyrektywy maszynowej 2006/42/EC. W przeciwieństwie do innych dostępnych na rynku urządzeń zachowują cechy dźwigów. Wyposażone są w automatyczne drzwi kabinowe i szybowe oraz samoczynny dojazd na zadany przystanek. Wartość udźwigu wind mieści się w zakresie od 250 do 400 kg, co odpowiada masie 3–5 osób.
Dźwigi towarowo-osobowe GPL® i samochodowe VL®
Stanowią oddzielną grupę dźwigów hydraulicznych. Zastosowane w nich napędy GMVTM 1:1 produkcji GMV Sweden AB umożliwiły obniżenie masy ciężkiego dźwigu nawet o 60%, czyli o kilkanaście ton. Zazwyczaj wyposażone są w bezpośrednie napędy z dwoma lub czterema siłownikami typu EC (teleskopowe z mechaniczną synchronizacją). Rozwiązania te są cenione za prostą, łatwą w montażu konstrukcję i trwałość. Jeżeli jest to konieczne, dodatkowo mogą być zastosowane podchwyty stabilizujące podłogę kabiny podczas załadunku. Na zamówienie klienta opracowywane są również nietypowe układy i dźwigi specjalne o bardzo dużych udźwigach (powyżej 12 500 t). Maszynownia dźwigu może być usytuowana w dowolnym miejscu, nawet z dala od szybu. Coraz większą popularność wśród architektów zdobywają dźwigi samochodowe VL®, które obsługują wielopoziomowe parkingi naziemne i podziemne. Okazuje się, że często jest to jedyne rozwiązanie zapewniające miejsca garażowe pod budynkami zlokalizowanymi w centrum miast.