Grupa Selena, globalny producent i dystrybutor produktów chemii budowlanej, obchodzi 20-lecie swojej działalności w Rumunii. To ważna rocznica, ponieważ od powołania Selena Romania, rozpoczęła się konsekwentna ekspansja firmy na zagraniczne rynki. Dziś Grupa posiada 35 spółek w 17 krajach na świecie.
- Selena Romania była naszą pierwszą spółką poza Polską i to właśnie tam przecieraliśmy pierwsze zagraniczne szlaki biznesowe. W Polsce mieliśmy wtedy 30 procent rynku pian montażowych i uszczelniaczy dla budownictwa i ponad 40 procent rynku klejów montażowych. To granica, którą trudno przekroczyć firmie niebędącej regulowanym monopolistą. Miałem do wyboru: albo sprzedać firmę, albo zacząć inwestować w coś innego, albo wyjść z Seleną za granicę. Wybrałem tę ostatnią opcję. Do każdego z krajów na początku jeździłem sam i badałem rynek. Rumunia była pierwsza, ponieważ była nam bliska kulturowo, a szanse na zwrot inwestycji wysokie. Dziś, po 20 latach wciąż rozwijamy naszą działalność w Rumunii i planujemy ekspansję na kolejne rynki - podkreśla Krzysztof Domarecki, prezes Grupy Selena.
Selena pojawiła się na rumuńskim rynku w 2000 roku czyli w tym samym czasie, kiedy wprowadziła na rynek pierwszą w historii wysokowydajną pianę montażową Tytan 65, która zrewolucjonizowała segment Window&Door. I to właśnie ten produkt, flagowej dziś marki Seleny - Tytan Professional, stał się podstawą sukcesu rumuńskiej spółki handlowej, która z roku na rok osiągała coraz lepsze wyniki biznesowe.
W 2011 roku Selena Romania umocniła swoją pozycję na rynku, przejmując zakład jednej z najstarszych lokalnych marek - producenta suchych zapraw i klejów proszkowych Euro MGA. Konsekwentne działania, z konkretną wizją i planem rozwoju przedsiębiorstwa, sprawiły, że Selena udoskonaliła technologię produkcji w przejętym zakładzie i przy wsparciu własnego działu badawczo-rozwojowego, uruchomiła w 2018 roku markę Euro MGA Professional.
- Przez lata pracowaliśmy na reputację wiarygodnego partnera z dużymi ambicjami - zarówno poprzez wprowadzanie i promowanie innowacyjnych produktów i systemów skracających czas realizacji prac budowlanych, ale także odpowiedzialne traktowanie swojej roli w budowaniu nowych rynków. Kluczowym elementem naszej organizacji jest zaangażowanie w dostarczanie rozwiązań o wysokiej jakości, nie tylko w zakresie produktów, ale także w zakresie obsługi naszych klientów - strategia, która przez lata przyniosła nam zaufanie naszych partnerów. Selena Romania to nie tylko wyłącznie sprzedaż prowadzona poprzez rozbudowaną sieć dystrybutorów i partnerów handlowych czy duże sieci handlowe, ale także fachowe doradztwo i szeroka komunikacja. Poprzez naszych przedstawicieli handlowych i doradców technicznych zlokalizowanych w kluczowych miastach, jesteśmy obecni w całej Rumunii, także bezpośrednio na placach budowy. Mocno współpracujemy z profesjonalistami z branży, którym dedukujemy czy to serię webinariów czy bezpośrednie spotkania w naszym centrum szkoleniowym, gdzie możemy zademonstrować zalety i cechy wyróżniające nasze produkty. Wszystko po to, abyśmy razem mogli zapewnić lepszą wydajność w budownictwie na tak dynamicznym rynku jak Rumunia – podkreśla Wojciech Lada, dyrektor generalny Selena Romania.
Konsekwentna realizacja tej strategii, przyjętej na lata 2019-2022 , pozwoliła Selenie Romania nie tylko przejść przez trudny na całym świecie 2020 rok, bez większych strat, ale wręcz umocnić swoją pozycję na rynku. Sprzedaż – rok do roku – wzrosła w 2020 o ponad 20%, a poprzez racjonalne zarządzanie obszarem kosztowym i miksem produktowym, znaczna poprawa widoczna jest również w wyniku finansowym spółki. Dziś firma posiada ponad 800 aktywnych partnerów i dystrybutorów.
Selena Romania to także realizacja idei, które wpisane są w strategię całej Grupy Selena : zrównoważony rozwój czyli inicjowanie i promowanie ekologicznych rozwiązań w budownictwie oraz szeroko pojęta kultura pracy i taki model zarządzania, w którym każdy pracownik ma wpływ na rozwój organizacji.
Zespół rumuńskiej spółki liczy dziś 75 osób, a wielu pracowników jest związanych z firmą od przeszło 15 lat. Selena angażuje się również w działania służące wzmocnieniu polsko-rumuńskiej współpracy gospodarczej m.in. poprzez członkostwo w Polsko-Rumuńskiej Bilateralnej Izbie Handlowo-Przemysłowej (Polish-Romanian Bilateral Chamber of Commerce and Industry).
- Stosunki między Rumunią a Polską charakteryzują się szczególnym dynamizmem i doskonałą współpracą, mające podstawy w dwustronnym Partnerstwie Strategicznym, które zostało nawiązane w 2009 roku i odnowione w 2015 roku na szczeblu głów państw. Rumunia jest jednym z ważniejszych kierunków ekspansji inwestycyjnej polskich przedsiębiorstw, oferująca im korzystne i stymulujące środowisko do rozwoju biznesu. Według danych rumuńskiego rejestru handlowego na koniec grudnia 2020 r. w Rumunii zarejestrowanych było 1260 firm z polskim kapitałem i liczba ta systematycznie rośnie. Działalność Polsko - Rumuńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej została zainagurowana w roku 2016 w Warszawie, w obecności ministrów spraw zagranicznych Rumunii i Polski. Jedną ze spółek założycielskich Izby oraz istotnym polskim inwestorem w Rumunii jest firma Selena, której sukcesy na rynku rumuńskim niewątpliwie przyczyniły się do zacieśnienia współpracy gospodarczej między naszymi krajami - podkreśla Anita Imbre, Dyrektor Zarządzający PRBCC.
Rumunia to kraj przyjazny Polakom, o potężnym potencjale, który kusi zagranicznych inwestorów m.in. niskimi podatkami: 10 proc. stawką PIT, CIT na poziomie 16 proc. oraz obniżonym w 2017 roku do 19 proc. VAT-em. Ponadto jest to siódmy najludniejszy kraj Unii Europejskiej, a więc rynek 19 milionów potencjalnych konsumentów, których siła nabywcza w ostatnich latach mocno rosła. Na podstawie danych z 2019 roku, Bank Światowy, po raz pierwszy zakwalifikował Rumunię jako kraj o wysokim dochodzie. Przed pandemią, gospodarka rumuńska rosła bowiem ponad 4,5 proc. rok do roku, podczas gdy w UE wskaźnik ten wynosi 1,9 procent.
Według ostatnich danych, w drugiej połowie 2020 roku, rumuńska gospodarka skurczyła się o 4,7 proc. , przede wszystkim w związku z ograniczeniami spowodowanymi koronawirusem. Ale za to z kryzysem dobrze poradziła sobie w Rumunii branża budowlana. Zakres prac budowlanych zwiększył się w trzecim kwartale o 15 proc. (rok do roku), a rynek remontów i napraw bieżących odpowiednio o 55 i 34 proc. Ponadto, rumuński rynek branżowy coraz mocniej otwiera się na nowe, ulepszone produkty i technologie, w tym te, dostarczane przez Grupę Selena, które pozwalają na uzyskiwanie lepszych wyników i wyższej efektywności.
źródło: informacja prasowa