Klimas Wkręt-met, polski producent technik zamocowań, w 2020 r. obchodzi 30-lecie działalności. Jubileusz przypada na czas jednego z największych światowych kryzysów. Firma zamierza jednak dalej realizować i rozwijać biznes, który dzisiaj daje pracę siedmiuset pracownikom. Co zdecydowało o tym, że niewielka rodzinna firma, stworzona w latach 90., dziś wyznacza standardy na krajowym i europejskim rynku technik zamocowań i jest najbardziej rozpoznawalną marką wśród polskich wykonawców?
Utworzona w 1990 r. przez małżeństwo Joannę i Wojciecha Klimasów firma Wkręt-met rozpoczęła od produkcji elementów złącznych z tworzyw sztucznych. Ambicje właścicieli i potrzeby ówczesnego rynku sprawiły, że profil firmy zlokalizowanej w Kuźnicy Kiedrzyńskiej (woj. śląskie) bardzo szybko się poszerzył. Twórcy marki Wkręt-met zaangażowali się w projektowanie i wytwarzanie zamocowań przeznaczonych dla całej branży budowlanej. Postawili przy tym na bezwarunkową jakość produktów, inwestując w nowe technologie i poszerzając zaplecze produkcyjne o najwyższej klasy europejskie urządzenia (m.in. prasy, walcarki, wtryskarki). Obecnie marka Klimas Wkręt-met kojarzy się z wysokiej jakości zamocowaniami do materiałów budowlanych i nie tylko, które spełniają najbardziej wymagające oczekiwania rynku.
Iskra zapalna biznesu
Od czego się zaczęło – co było iskrą zapalną do założenia biznesu? Jak mówi Wojciech Klimas, właściciel firmy Klimas Wkręt-met: To życie podsuwa najlepsze pomysły, również pomysły na biznes, chociaż często na początku drogi nie zakładamy, że działanie może przybrać takie rozmiary. Początek lat 90. był okresem, który na dobre odmienił losy polskiej gospodarki. Wolny rynek dał nam impet do działania. Od samego początku stawialiśmy na obszar produkcyjny, wierząc, że przyniesie oczekiwany efekt. W tamtych czasach zapotrzebowanie na każdy asortyment było ogromne, ale trzeba było mieć odwagę do działania. Uruchomienie produkcji, które miało miejsce w 1990 r., wiązało się z podejmowaniem licznych, czasem bardzo trudnych decyzji. Postawiliśmy na wykwalifikowany i zaufany zespół pracowników, który wyznawał takie same zasady jak my. Na przestrzeni lat sami również podnosiliśmy swoje kwalifikacje w zakresie zarządzania, produkcji, marketingu i sprzedaży. Wiedzę i doświadczenie przenosiliśmy w realia współpracy na rynku krajowym oraz stopniowo również międzynarodowym. Pod koniec lat 90. Firma rozpoczęła budowę największego i najnowocześniejszego zakładu produkcyjnego technik zamocowań w Europie Środkowo-Wschodniej, o łącznej powierzchni użytkowej 10 tys. m2. Nowoczesne maszyny pozwoliły w pełni zautomatyzować produkcję oraz podnieść wydajność i jakość. Na tamte czasy to było duże wyzwanie, ale to był dopiero początek.
Potencjał i dynamika rozwoju
Dzisiaj Klimas Wkręt-met posiada 4 zakłady produkcyjne, o łącznej powierzchni ponad 80 tys. m2, które dysponują ponad 300 maszynami do produkcji technik zamocowań. Produkty są sprzedawane w ponad 60 krajach na całym świece. W dwóch nowo wybudowanych zakładach produkcyjnych w Wantach, znajduje się nowoczesny dział produkcji części metalowych oraz w pełni zautomatyzowany dział pakowania wyrobów gotowych. Oficjalne otwarcie obu zakładów planowane jest na II kwartał 2020 r. Inwestycja ta ma zwiększyć potencjał produkcyjny, by zaspokoić popyt płynący z kolejnych rynków. Cały czas pamiętamy o permanentnym badaniu rynku, by dostosować produkty do konkretnych potrzeb naszych klientów. Z małej, rodzinnej firmy weszliśmy na salony światowych rynków technik zamocowań. Dlatego, oprócz rozbudowy zakładów produkcyjnych, pracujemy nad rozwojem sieci dystrybucji, tworzymy i szkolimy zespoły sprzedażowe – dodaje Wojciech Klimas.
Siła rodziny
Ponad 90% przedsiębiorstw w Polsce to firmy rodzinne. Jednak tylko ok. 1/3 z nich deklaruje taki charakter przedsiębiorstwa. W czynniku rodzinności, z którym utożsamiamy naszą firmę, zawieramy nie tylko potencjał wizerunkowy. Firmy rodzinne stanowią poważną siłę gospodarczą, zarówno ze względu na ich ilość, jak również dlatego, że mają większą od innych zdolność przetrwania w czasach kryzysu. Jako właściciele mamy poczucie odpowiedzialności wobec pokoleń, które firmę tworzyły, a także wobec następców. Będąc firmą rodzinną, jesteśmy postrzegani jako bardziej wiarygodni, autentyczni i zdeterminowani do dostarczania dóbr i usług jak najlepszej jakości. A ponieważ jesteśmy ukierunkowani na wielopokoleniową działalność, budujemy struktury w oparciu o długofalowe działania – mówi prezes Klimas Wkręt-met. Jak dodaje zaufanie przekłada się niewątpliwie na relacje z partnerami biznesowymi, którzy widzą w firmie wiarygodnego i stabilnego producenta.
Jakość i precyzja
Najwyższa jakość i precyzja wykonania stanowiły jeden z kluczy do zbudowania silnej marki. To fundament działania Klimas Wkręt-met. Klient nie może być zaskakiwany jakością produktów. Raz kupiony produkt musi mieć tę samą jakość przy ponownym zakupie. Nadrzędną potrzebą, którą musi spełnić każdy producent, jest gwarancja jakości. Ten element od początku był na sztandarach naszej firmy; stąd również pochodzi hasło, którym się posługujemy – „Wspólnie budujemy jakość”. Określenie „wspólnie” ma jeszcze jeden ważny przekaz. Bardzo często przygotowujemy produkty pod indywidualne potrzeby naszych partnerów handlowych. Nowe produkty tworzymy we współpracy z naszymi partnerami, gdyż wierzymy, że wspólnie wypracowane rozwiązania dają długoterminowe efekty – komentuje Wojciech Klimas. Kolejnym ważnym elementem we współpracy z partnerami jest szeroko rozumiany serwis. Aspekty związane z doradztwem i szkoleniami, obliczeniami technicznymi, dostępnością i terminowością dostaw, testami naszych produktów to podstawowe narzędzia, którymi firma posługuje się na co dzień.
Dygitalizacja biznesu
Nie tylko produkty, moce wytwórcze, ale również sposoby docierania do odbiorców ulegają ewolucji w firmie Klimas. Od początku działalności firma postawiła na szeroką dystrybucję wyrobów, tak by każdy klient, niezależnie od tego, z jakiej miejscowości pochodzi, miał możliwość zakupu asortymentu. Dlatego dziś produkty marki Klimas Wkręt-met można znaleźć w ponad 10 000 punktów sprzedaży w Polsce. Aby sprostać postępowi technologicznemu, w ubiegłym roku zdecydowaliśmy się na uruchomienie nowej platformy e-commerce. Jest ona bardzo ważnym etapem na drodze cyfrowej transformacji naszego przedsiębiorstwa. Wiemy, że powszechny dostęp do internetu na dobre zmienił tradycyjny model zakupowy i choć w branży budowlanej zmiana ta następuje stopniowo, to jako lider kategorii zamocowań chcemy być przygotowani na potrzeby zmieniającego się rynku. Dzięki platformie e-klimas. com klienci otrzymują kompleksowe informacje o bogatym portfelu Klimas Wkręt-met w trybie rzeczywistym. Na platformie mogą sprawdzić również ceny oraz dostępność asortymentu, a co najważniejsze – w dowolnym momencie, nawet z telefonu komórkowego, są w stanie złożyć zamówienie. Ważną funkcjonalnością e-klimas.com jest wyszukiwarka z zaawansowaną funkcją filtrowania i sortowania, co pozwala klientom błyskawicznie dotrzeć do konkretnego produktu.
Kierunek…świat
Od 1992 r. firma Klimas Wkręt-met budowała sieć dystrybucyjną swoich produktów na rynku krajowym. Przez kilkanaście lat w całej Polsce funkcjonowało 12 składów firmowych, skąd dostarczano produkty do końcowych odbiorców. Stopniowo firma docierała z ofertą do kolejnych segmentów, tj. B2B, inwestycje, składy i sieci budowlane. W latach 2010-16 powstały sklepy firmowe w Warszawie i Częstochowie; stworzono też specjalny system merchandisingowy produktów Klimas Wkręt-met, dostępny w tysiącach punktów sprzedaży na terenie całego kraju.
Równolegle producent już od końca lat 90. prowadził sprzedaż zamocowań poza granicami kraju - początkowo na rynkach wschodnioeuropejskich, a następnie w Europie Południowej i Zachodniej. Najbardziej dynamiczny rozwój sprzedaży eksportowej nastąpił w 2014 r., co zaowocowało współpracą z kontrahentami w 40 krajach. Dziś marka Klimas Wkręt-met dociera do 65 krajów poprzez różne modele dystrybucji produktów, począwszy od współpracy z partnerami handlowymi, a skończywszy na otwieraniu własnych oddziałów sprzedażowych w wybranych państwach, m.in. w Czechach, Słowacji czy Indiach. Na przestrzeni ostatnich 5–6 lat zaczęliśmy podejmować świadome, strategiczne decyzje dotyczące obszarów, w których chcemy się rozwijać. Skupiliśmy się na rozwoju na rynkach południowo- i wschodnioeuropejskich, a następnie na rynku zachodnioeuropejskim, mając oczywiście świadomość, w których krajach i na jakich kontynentach jest zapotrzebowanie na nasz asortyment. Dziś śmiało możemy powiedzieć, że przestajemy być tylko europejskim graczem na rynku technik zamocowań. W 2019 r. nawiązaliśmy współpracę handlową z partnerami z Senegalu i Australii. Odważnym posunięciem było założenie przez nas spółki handlowej w Indiach, ale po 9 miesiącach jej działalności wiemy, że była to trafna decyzja. W Indiach pracuje dla nas zespół sprzedażowy, który dba o to, aby nasz asortyment trafiał na duże inwestycje – działania eksportowe podsumowuje pan prezes. Jednocześnie firma nawiązała współpracę z wieloma partnerami handlowymi, którzy również rozwijają eksportową markę Klimas na rynku indyjskim. Patrząc w skali makroekonomicznej, rodzimy rynek ma jeszcze duży potencjał sprzedażowy w zakresie technik zamocowań, jednak prawdziwym wyzwaniem i zadaniem dla zespołu Klimas Wkret-met na kolejne lata jest zbudowanie silnej pozycji marki Klimas w odległych krajach. Chcąc być graczem o globalnym zasięgu, trzeba patrzeć globalnie na działania, dlatego już dziś przygotowujemy się do tego, aby nasze strategiczne cele zostały zrealizowane – dodaje Wojciech Klimas.
Rok 2020 zaskoczył wszystkim pandemią, której skutki odczuwany będzie we wszystkich sferach życia. Dlatego jeszcze bardziej istotna staje się dobra reputacja marki i zaufanie do niej. Jeszcze bardziej uwidaczniać będą się w najbliższym czasie wartości firmy na każdej płaszczyźnie – od pracowników poprzez zarządzanie procesami produkcji, kontrolę jakości, po obsługę klientów. Rok 2020 jest dla nas szczególny, ponieważ świętujemy 30-lecie działalności, ale również zwieńczamy dwuletni okres ogromnych inwestycji w budowę hal produkcyjnych i poszerzenia parku maszynowego. Poprzez te inwestycje będziemy w stanie nie tylko sprostać popytowi na nasze produkty, który z roku na rok nie słabnie, ale również będziemy mogli zaproponować nowe rozwiązania produktowe, które wkrótce zaoferujemy naszym partnerom handlowym. Oczywiście nie mamy wpływu na to, jak będzie się zachowywała koniunktura w światowym i polskim budownictwie, jednak bazując na naszym 30-letnim doświadczeniu, jesteśmy dobrze przygotowani na różne perturbacje na krajowych i zagranicznych rynkach – podsumowuje Wojciech Klimas.
źródło: informacja prasowa