Parkingi, firmy transportowe, centra handlowe i spedycyjne, hale garażowe w budynkach mieszkalnych, otoczenie budynków użyteczności publicznej – wszędzie tam stosuje się systemy kontroli wjazdu. Portiernię z pracownikiem sukcesywnie zastępują systemy sterowane elektronicznie. Firma Hörmann proponuje wiele rozwiązań kontroli wjazdu za pomocą automatycznych szlabanów. Wybór konkretnego modelu zależy od potrzeb, a także możliwości i warunków montażowych.
Szerokość blokady
Rodzaj szlabanu zastosowanego w konkretnym miejscu zależy od szerokości blokady, wysokości wjazdu i częstotliwości otwierania. Firma Hörmann produkuje i instaluje szlabany z ramieniem płaskim, łamanym, okrągłym i ośmiokątnym. Długość ramienia może dochodzić nawet do 10,5 metra.
Do zamykania szerszych przejazdów nadają się szlabany z ramieniem ośmiokątnym i okrągłym. Tego typu szlabany posiadają bowiem obustronne mocowane ramienia. Mogą zamykać nawet bardzo szerokie wjazdy - ramię okrągłe takiego szlabanu może mieć nawet 6 metrów długości, a ośmiokątne nawet ponad 10 metrów!
Czas otwierania i zamykania
Czas otwierania i zamykania szlabanu zależy od długości i ciężaru jego ramienia. Najdłuższy czas otwierania długiego, ośmiokątnego ramienia to 12 sekund, natomiast sześciometrowy szlaban z ramieniem okrągłym otwiera się w ciągu maksymalnie 8 sekund. Mniejsze i lżejsze szlabany o szerokości blokady do 3,8 metra mogą wykonać maksymalnie 5000 cykli na dobę, a ich żywotność wynosi około 10 milionów cykli. Charakteryzują się też one bardzo szybką pracą – czas otwarcia wynosi zaledwie 2,4 sekundy.
Dlatego są optymalnym rozwiązaniem dla intensywnie użytkowanych parkingów jedno- lub wielopoziomowych, na przykład na lotniskach, dworcach czy w centrach handlowych.
W tego typu zastosowaniach największą popularnością cieszą się szlabany z ramieniem płaskim bądź łamanym.
Zabezpieczenia
Szlabany firmy Hörmann są zabezpieczone przed uszkodzeniem, np. na skutek prób siłowego podniesienia ramienia, co eliminuje niebezpieczeństwo uszkodzenia napędu.
W szlabanach z płaskim ramieniem montuje się od spodu dodatkowy profil amortyzujący, który zabezpiecza dolną krawędź zamykającą ramienia. Miękka powierzchnia profilu w połączeniu z funkcją cofania szlabanu zmniejsza ryzyko wypadków i uszkodzeń na skutek bezpośredniego kontaktu przeszkody z ramieniem szlabanu. Dodatkowym zabezpieczeniem, które całkowicie eliminuje ryzyko uderzenia przez ramię szlabanu, może być fotokomórka reagująca na każdy ruch w obszarze pod szlabanem.
Skutecznym zabezpieczeniem przed korozją, nawet na terenach nadmorskich o dużym zasoleniu, jest natomiast konstrukcja istotnych elementów systemu kontroli wjazdu. Zarówno kolumny szlabanu, kasy automatyczne, jak i terminale wjazdowe i wyjazdowe w całości wykonane są ze stali nierdzewnej. Dzięki temu bardzo długo zachowują estetyczny wygląd.
Zarzadzanie parkingiem i pobieranie opłat
Po wybraniu odpowiedniego rodzaju szlabanu ustala się uprawnienia dostępu oraz możliwości zarządzania miejscami postojowymi, a także sposób uiszczania opłat przez krótko- i długoterminowych użytkowników parkingu. Osoby wynajmujące miejsce postojowe na dłuższy okres najczęściej regulują należną opłatę z góry. Natomiast krótkoterminowi użytkownicy opłacają minuty lub godziny parkowania w momencie wjazdu lub wyjazdu.
Kompleksowe rozwiązania do zarządzania parkingami firmy Hörmann to przede wszystkim stacjonarne i mobilne elementy obsługi (nadajniki), a także rozwiązania systemowe korzystające z różnych nośników służące do weryfikacji uprawnień. Operator parkingu możne analizować wszystkie dane dotyczące wjazdów i wyjazdów, w tym sprawdzić, jak długo parkują samochody lub z jakiego systemu płatności korzystają kierowcy.
Różne sposoby dostępu
Stacjonarne elementy obsługi są zamocowane na terminalach montowanych przed szlabanem. Tutaj kierowca potwierdza swoje uprawnienia przez wprowadzenie kodu, zeskanowanie odcisku palca bądź wczytanie kodu kreskowego lub kodu QR. Inną możliwością są karty z transponderem RFID.
W nowoczesnych rozwiązaniach szlaban może być też obsługiwany za pomocą kodu QR wyświetlanego na ekranie smartfona. Wystarczy zbliżyć telefon do czytnika wbudowanego w obudowę terminala.
Kolejnym rozwiązaniem są tak zwane czytniki dalekiego zasięgu RFID. Moduł czytnika wykrywa naklejkę RFID umieszczoną na przedniej szybie pojazdu i po autoryzacji otwiera szlaban. Równie prosta w obsłudze jest funkcja rozpoznawania numerów rejestracyjnych – kamera skanuje tablicę rejestracyjną samochodu, której numery wprowadza się wcześniej do systemu zarządzania dostępem. Rozwiązanie to nie wymaga zastosowania innego nośnika informacji.
We wszystkich metodach identyfikacji pojazdów zasadniczą rolę odgrywa system zarządzania dostępem. Określa się w nim, który użytkownik posługuje się jakimi nośnikami informacji oraz przez które szlabany może przejeżdżać i w jakich godzinach.
W rozwiązaniu opracowanym przez firmę Hörmann wystarczy połączyć dowolne mobilne lub stacjonarne urządzenie peryferyjne z adresem IP szlabanu przez przeglądarkę internetową albo przez przewodową lub bezprzewodową sieć lokalną.
Zdalne zarządzanie
Największą korzyścią rozwiązania oferowanego przez firmę Hörmann jest możliwość łączności z serwerem w ,,chmurze”, co pozwala na zarządzanie systemem kilku szlabanów z dowolnego miejsca na świecie oraz nieinstalowanie lokalnego serwera. Poza możliwością konfiguracji i zarządzania dostępem można też zdalnie sterować konkretnym szlabanem, dzięki czemu nie trzeba zatrudniać personelu do obsługi na miejscu. Ponadto system nadzoruje działanie szlabanu i automatycznie generuje komunikaty o usterkach, które można przesyłać pracownikom serwisu technicznego.
Rozwiązania parkingowe dopasowane do potrzeb
Zastosowanie konkretnych rozwiązań zależy od rodzaju parkingu. Każdy system parkingowy jest przygotowywany indywidualnie dla klienta. Połączenie różnych systemów parkowania i zarządzania dostępem umożliwia elastyczne wykorzystanie dostępnych miejsc postojowych dla pracowników i gości. Pracownicy mogą korzystać ze stacjonarnych elementów obsługi i kart RFID, a zarządzanie wjazdem i wyjazdem klientów odbywa się za pomocą biletów z kodem kreskowym.
Taki indywidualnie zaprogramowany system zarządzania dostępem umożliwia na przykład gościom hotelowym korzystanie z garażu podziemnego lub parkingu w określonym, zdefiniowanym czasie. Stosuje się tu karty RFID lub bilety z kodem kreskowym. Podobne rozwiązania można zastosować na kempingach czy terenach rekreacyjnych. Taki system blokuje też możliwość wjazdu w określonych godzinach lub poza sezonem. W halach garażowych i na parkingach podziemnych kompleksów mieszkaniowych montuje się systemy dla parkingów długoterminowych, których nadajniki obsługują również bramę garażową. Tacy użytkownicy korzystają z kart RFID lub z funkcji rozpoznawania numerów rejestracyjnych czy czytników dalekiego zasięgu.
Kompleksowe rozwiązania
Jak widać, rozwiązania kontroli wjazdu proponowane przez firmę Hörmann są kompleksowe. Składają się na nie szlabany doskonałej jakości o różnych parametrach dostosowanych do konkretnego miejsca i charakteru jego działalności oraz indywidualnie dopasowany system sterowania i sposób kontroli dostępu definiowany dla każdego typu użytkownika. System możemy również rozszerzyć o pozostałe produkty firmy Hörmann, takie jak słupki automatyczne, bramy garażowe, bramy szybkobieżne bądź kraty rolowane. To wszystko, a także solidność wykonania i niska awaryjność sprawiają, że systemy kontroli wjazdu firmy Hörmann coraz częściej znajdują zastosowanie w wielu miejscach.
źródło: informacja prasowa