O segmencie samochodów dostawczych i planach na najbliższe lata firmy Opel w rozmowie z Wojciechem Ososiem, dyrektorem Public Relations Groupe PSA i Opel Poland.
Marka Opel tradycyjnie kojarzy się z takimi popularnymi samochodami osobowymi jak Corsa, Astra czy Insignia. Czy równie ważny dla marki jest segment samochodów dostawczych?
Segment samochodów dostawczych ma dla Opla kluczowe znaczenie, co znalazło odzwierciedlenie w ogłoszonym w 2017 roku strategicznym planie firmy o nazwie PACE! Zakłada on znaczne zwiększenie obecności marki w rozwijającym się segmencie lekkich samochodów użytkowych. Opel ma jasno określony cel zwiększenia sprzedaży tego typu samochodów aż o 25% w okresie od 2017 do 2020 roku. Zgodnie z tym planem Opel wprowadza na rynek nowe modele oraz rozszerza swoją ofertę, dysponując obecnie najmłodszą gamą modelową samochodów dostawczych na rynku.
Jak obecnie wygląda gama modelowa samochodów dostawczych Opla?
Transport to bardzo różnorodna branża, wymagająca konkretnej, fachowej wiedzy na temat funkcjonalności samochodów. Niezależnie od tego czy nasi klienci chcieliby przewieźć bułki z piekarni, zapasowe części dla rzemieślnika, przesyłki w firmie kurierskiej czy żwir na plac budowy, jesteśmy w stanie zaproponować im odpowiednie rozwiązanie. Nasza szeroka gama lekkich samochodów użytkowych oferuje samochody od kompaktowego Combo Cargo, poprzez średniej wielkości Vivaro, aż po największy model Movano. To udane trio Opla zapewnia ładowność użytkową do ponad 2000 kilogramów.
Czy te modele mogą być dostosowywane do konkretnych potrzeb użytkownika?
Opel ma duże szanse spełnić wszystkie wymogi swoich komercyjnych klientów, oddając do użytku łącznie ponad 400 fabrycznych wariantów modeli Combo, Vivaro i Movano. Ponadto Opel współpracuje z wieloma znanymi specjalistycznymi firmami, które w swojej ofercie mają również indywidualne rozwiązania. Gama dostępnych wariantów obejmuje m.in. samochody z zabudową chłodniczą, furgony do transportu osób niepełnosprawnych czy specjalistyczne samochody dla policji, straży pożarnej i pogotowia. W celu zaspokojenia wszelkich potrzeb firma Opel utworzyła zorganizowany system konwersji. Jego podstawę stanowią: rozwiązania fabryczne, konwersje wykonane przez certyfikowane firmy zewnętrzne w cenniku Opla oraz certyfikowane konwersje przez wybrane firmy zewnętrzne.
Na czym polegają te rozwiązania i czym się od siebie różnią?
Oferowane rozwiązania fabryczne to najbardziej popularne, fabryczne warianty pojazdów użytkowych, takich jak wywrotki czy kontenery. W tym przypadku cała transakcja biznesowa, począwszy od wyboru modelu, realizowana jest w jednym punkcie kontaktu. Dla klientów dostępne są wszystkie „standardowe” korzyści oferowane przez producenta, jak np. pełna gwarancja firmy Opel, szeroki zakres usług na warunkach formuły ex-works oraz pakiet usług posprzedażowych.
Równie popularne rozwiązanie to znajdujące się w cenniku Opla konwersje wykonane przez certyfikowane firmy zewnętrzne. W tym przypadku firma Opel dostarcza pojazd podstawowy, zaś adaptacją do konkretnego celu zajmują się partnerzy. W ten sposób przykładowo Opel Vivaro staje się np. samochodem dostawczym z zabudową chłodniczą lub mobilnym warsztatem. Sprzedaż modyfikowanych pojazdów prowadzona jest wyłącznie przez firmę Opel.
W celu jeszcze większego poszerzenia asortymentu pojazdów użytkowych, firma Opel współpracuje
z zewnętrznymi firmami specjalizującymi się w dziedzinie konwersji, także w Polsce.
Dzięki certyfikowanym konwersjom Opel może zaoferować specjalistyczne rozwiązania, np. pojazd przystosowany do transportu międzynarodowego. Firma Opel ponadto sprawdza standard jakości. Dostępność części zamiennych zapewniono na okres 12 lat, jak w przypadku pojazdu produkcyjnego. Firma partnerska dokonująca konwersji spełnia stałe warunki gwarancji firmy Opel.
Czy jest jakiś wybrany model, który szczególnie poleciłby Pan na plac budowy?
W zależności od konkretnych potrzeb, w zasadzie każdy z trzech modeli Opla – Combo, Vivaro i Movano – sprawdzi się na placu budowy. Przykładowo, nowy Combo Cargo – model nagrodzony prestiżowym tytułem International Van of the Year 2019, czyli Międzynarodowego Samochodu Dostawczego Roku 2019, jest dostępny
w licznych wariantach, w tym w wersji o standardowej długości nadwozia 4,40 m, w wersji XL o długości 4,75 m oraz z przestronną, zapewniającą elastyczność, pięciomiejscową kabiną załogową ze składaną kanapą i przegrodą,
a także z drzwiami przesuwanymi z obu stron w standardzie. Wyróżnia się na tle głównych rywali pojemnością przestrzeni ładunkowej wynoszącą 4,4 m3, ładownością do 1000 kg oraz przedziałem ładunkowym umożliwiającym przewożenie przedmiotów o długości do 3440 mm. Ponadto samochód ten można wyposażyć w przydatne na placu budowy opcje: adaptacyjną kontrolą trakcji IntelliGrip oraz Pakiet budowlany. System IntelliGrip w Oplu Combo Cargo z napędem na przednie koła zapewnia optymalną przyczepność i stabilność w różnych warunkach jazdy. W zależności od rodzaju nawierzchni – np. śnieg, błoto, piasek, kierowca może wybrać odpowiedni tryb kontroli trakcji za pomocą pokrętła na konsoli środkowej. Z kolei Pakiet budowlany obejmuje system kontroli zjazdu, prześwit zwiększony o 30 mm, zawieszenie ze sztywniejszym stabilizatorem z przodu i wzmocnioną tylną belką, opony o zwiększonej średnicy, tylne sprężyny o zmiennej charakterystyce oraz metalową osłonę pod komorą silnika.
Nowy Vivaro to średniej wielkości samochód użytkowy również dostępny w kilku wariantach nadwoziowych — jako furgon, furgon z kabiną załogową do 6 osób, osobowe kombi. Vivaro jest oferowany w trzech długościach (4,60 m, 4,95 m i 5,30 m). Przy maksymalnej kubaturze przestrzeni ładunkowej 6,6 m3 nowy Vivaro ma ładowność 1400 kilogramów.
Podobnie jak w przypadku Combo, stabilność i bezpieczeństwo Vivaro na śliskiej nawierzchni — błocie, piasku lub śniegu — gwarantuje opcjonalny zaawansowany układ kontroli trakcji IntelliGrip. Wyższy prześwit i osłony podwozia są dostępne w dodatkowym pakiecie budowlanym. Klienci będą mogli również zamówić wersję z napędem na wszystkie koła zaprojektowanym przez firmę Dangel.
Największe możliwości dla branży budowlanej, dzięki wielu różnym fabrycznie oferowanym wariantom zabudowy
i konwersji, z pewnością zapewnia Opla Movano. Model ten można precyzyjnie dostosować do konkretnych wymagań transportowych. Cztery możliwe długości i trzy możliwe wysokości, maksymalna masa całkowita pojazdu do 4,5 tony, 17 m3 przestrzeni ładunkowej lub możliwość przewiezienia nawet 9 pasażerów gwarantują wszechstronność.
Movano wywrotka lub skrzynia ładunkowa idealnie nadaje się na potrzeby placów budowy. Maksymalne masy całkowite pojazdów wynoszące 3,5 lub 4,5 tony, napęd na przednie i tylne koła, pojedyncze lub podwójne opony – te opcje są również dostępne dla Movano-wywrotki i ze skrzynią ładunkową. Wywrotka Movano ma aluminiowe ściany boczne o wysokości 40 centymetrów wzdłuż przestrzeni ładunkowej oraz podłogę ładunkową ze stali ocynkowanej ogniowo, a także interfejs elektryczny na potrzeby dodatkowych konwersji jako wyposażenie standardowe. Dostępna jest wersja wychylana w jedną lub 3 strony. Movano ze skrzynią ładunkową jest wyposażony w aluminiowe ściany boczne i antypoślizgową drewnianą podłogę w przestrzeni ładunkowej
z zaczepami do mocowania ładunku.
To, co łączy wszystkie modele użytkowe Opla, to nowoczesne i bardzo efektywne jednostki napędowe
i zaawansowane wyposażenie z zakresu najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa i komfortu.
W ciągu ostatnich dwóch lat Opel wymienił praktycznie całą gamę modelową samochodów użytkowych. Czy w związku z tym możemy spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych nowości?
Oczywiście w dalszym ciągu będziemy rozszerzać naszą gamę modelową. W Oplu trwa ofensywa elektryfikacyjna
i dotyczy ona również samochodów użytkowych. Już w 2020 roku Opel Vivaro będzie oferowany także w wersji
z elektrycznym napędem akumulatorowym. Klienci będą mogli wybrać spośród dwóch pojemności akumulatora,
w zależności od potrzeb. Nowy Opel Vivaro e będzie dostępny z akumulatorem o pojemności 50 kWh zapewniającym zasięg do 200 kilometrów oraz z akumulatorem 75 kWh, który pozwoli na przejechanie
300 kilometrów na jednym ładowaniu wg standardu WLTP.
Premierę kolejnego elektrycznego dostawczego Opla — modelu Combo e — zaplanowano na 2021 rok.
Do 2024 roku cała gama Opla będzie miała zelektryfikowane warianty.
źródło: materiały prasowe od firmy Opel