Kreator
Budownictwa Roku

— 2018 —

KRZYSZTOF HORAŁA

prezes Hörmann Polska sp. z o.o.

 

Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2018 otrzymała również firma

Hörmann Polska sp. z o.o.

Absolwent Politechniki Poznańskiej. Od 1988 roku w branży stolarki otworowej. Najpierw jako właściciel firmy produkującej bramy garażowe, a od 1992 roku prezes Hörmann Polska sp. z o.o. Prywatnie: ojciec trzech synów, pasjonat żeglarstwa i malarstwa.

 

Dobry produkt umożliwia kreację

Ludzie, którzy odnieśli sukces, osiągnęli go dzięki wielu osobom napotkanym na swojej drodze. To dług, który należy spłacić,
pomagając innym.

Rok temu firma obchodziła jubileusz 25-lecia. Na gali podczas licznych wystąpień przytoczono słowa polskiego architekta Aleksandra Franty: „Poza architekturą nie ma życia”, a Pan podsumował dyskusję: „Im więcej dobrej architektury, tym więcej dobrych produktów”. Taki związek, Pana zdaniem, to właściwy kierunek?
Tak, to dobry kierunek, bo dobra architektura wymaga nowoczesnych rozwiązań, takich jak drzwi bez widocznych ościeżnic czy bramy z bardzo wąskimi profilami i dużą płaszczyzną przeszklenia. Architekci potrzebują innowacyjnych produktów i one często bywają dla nich inspiracją. Z jednej więc strony dobry produkt umożliwia kreację i projektowanie budynków o wyjątkowych walorach użytkowych oraz architektonicznych, zaś z drugiej – śmiałe wizje architektoniczne mogą być realizowane tylko dzięki takim produktom. Tym wymaganiom mogą sprostać wyłącznie najlepsi producenci.

Został Pan prezesem Hörmann Polska w 1992 roku. Jak do tego doszło? Podobno sytuacja była dość ciekawa – czy wszystko zaczęło się od spotkania z jednym z właścicieli Christopherem Hörmannem?
W 1988 roku założyłem i z powodzeniem prowadziłem firmę produkującą bramy garażowe. Wtedy zaproponowano mi wyjazd na szkolenie do Wielkiej Brytanii, gdzie poznałem producentów bram garażowych z Anglii, a także przedstawicieli firmy Hörmann. Jeden z nich przekonał mnie do jakości bram tego producenta, dlatego zacząłem importować z Niemiec bramy Hörmanna i zaprzestałem własnej produkcji. Sprzedaż szybko rosła. W 1992 roku sprzedałem swoją firmę Hörmannowi. Tak powstała spółka Hörmann Polska, której zostałem prezesem.

Dziś produkty firmy są na polskim rynku symbolem jakości i solidności. Do tego posiadacie nowoczesne magazyny, własny zakład produkcyjny w Legnicy, a z roku na rok odnotowujecie wzrost sprzedaży. Jak udało się to Panu osiągnąć?
Rozwój firmy w Polsce jest sumą takich czynników jak pochodzące z fabryk Hörmanna bardzo dobre jakościowo produkty, świetnie układająca się współpraca z właścicielami i trzymanie wysokich standardów obsługi klienta. Myślę, że nie bez znaczenia jest też fakt, że zawsze dotrzymujemy słowa i umów oraz dbamy o dobre relacje z wszystkimi partnerami handlowymi. Odnośnie zakładu w Legnicy, należy on do niemieckiego właściciela i jest niezależny od spółki Hörmann Polska.

Przez lata zdobywaliście zaufanie klientów, kierując się zasadą, że samo dostarczenie produktu na plac budowy czy do domu nie wystarcza. Dziś macie całodobową infolinię serwisową, która oferuje fachowe konsultacje i natychmiastową pomoc. Czy wsłuchiwanie się w potrzeby klienta wciąż się wam opłaca?  
Tak, oczywiście. Dziś nie wystarczą już same produkty, choćby były z najwyższej półki. Potrzebny jest też bezpośredni kontakt, porada, profesjonalny montaż oraz szybka i fachowa reakcja na wszelkie wątpliwości dotyczące działania i użytkowania wyrobów stolarki otworowej. Dla użytkowników naszych bram, drzwi, napędów i rozmaitych urządzeń techniki przeładunku ważna jest możliwość uzyskania pomocy o każdej porze dnia i nocy. Uruchomiliśmy całodobowy serwis, dzięki któremu nasi klienci mogą mieć pewność, że w różnych awaryjnych sytuacjach i w każdej chwili mogą liczyć na szybką, fachową pomoc.

Zapytam jeszcze o innowacyjność Państwa produktów. Otrzymujecie dużo wyróżnień i nagród, w tym medali nie tylko za design, ale i za energooszczędność, odporność na uderzenia i zarysowania, termoizolacyjność itd. Sądzi Pan, że to przyszłość w tym biznesie?
Mało jest produktów, które się nie zmieniają. Ludzie chcą bowiem używać ich w sposób coraz bardziej wygodny, inteligentny i w pełni bezawaryjny. Oczekują także, by wizualnie bramy i drzwi odpowiadały aktualnym trendom. Aby spełnić te wymagania, nasi projektanci i konstruktorzy ciągle je udoskonalają.
Do wszystkich fabryk Hörmanna, w których powstają różne typy naszych produktów, przekazujemy uwagi klientów, dotyczące zarówno właściwości i zachowania w trakcie eksploatacji, jak i oczekiwań związanych z wzornictwem i rynkowymi modami. Ta współpraca skutkuje ciągłym unowocześnianiem, modernizacją naszych wyrobów i powstawaniem licznych innowacji. I jak widać, rynek to dobrze przyjmuje i docenia. Nagrody i wyróżnienia to dla nas ważne potwierdzenie,
że idziemy w dobrym kierunku. 

Udziela się Pan w branży budowlanej w Polsce, ale do tradycji firmy należy także działalność społeczna. Hörmann wspiera projekty organizacji pożytku publicznego oraz innych instytucji zajmujących się sytuacją osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych.
Ludzie, którzy odnieśli sukces, osiągnęli go dzięki wielu osobom napotkanym na swojej drodze. To dług, który należy spłacić, pomagając innym. Dlatego, choć wspieram wiele organizacji i angażuję się w rozmaite akcje charytatywne, wciąż mam spory niedosyt i świadomość, że robię za mało. Zawsze jednak reagujemy w sytuacjach oczywistych, jak np. podczas wielkiej powodzi w Polsce w 1997 roku. Wtedy naturalnym odruchem dla nas było przekazanie drzwi dla najbardziej zniszczonych szkół. Bardzo cieszy mnie też zaangażowanie naszych pracowników w wolontariat i liczne akcje charytatywne.

 


 

Tytuł Kreator Budownictwa Roku 2018

otrzymała również firma 

Hörmann Polska sp. z o.o.
ul. Otwarta 1, 62-052 Komorniki
tel. 61 819 73 00
www.hormann.pl

 

 

 

 

 

Projekt i wykonanie EVIONICA